Litterär utmaning!



Hittade en rolig lista/utmaning som passar mig rätt bra tycker jag, jag snodde den hos
Heja Abbe, en blogg jag varmt rekommenderar för övrigt. Ett inlägg där som knappast lämnar någon oberörd är det här.

Så, nu är det dags för listan som går i litteraturens tecken! Det är egentligen en utmaning, men eftersom ingen utmanat mig gör jag det själv. De personer som jag utmanar finns i slutet av detta inlägg, så läs noga!

Vilken bok läste du senast?
Tusen strålande solar av Khaled Hosseini

Vilken/vilka böcker läser du just nu?
Inte ens det förflutna (av Anna Jansson), Småbarnshandboken (av Lotta och Joachim Stokstad) och Det andra målet (en novellsamling av skådespelaren Jonas Karlsson).

Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?

Det har jag faktiskt aldrig tänkt på, så jag vet inte. Antar att det nog är manliga...jag får ta och kolla upp det någon dag när jag inte har något bättre för mig (läs: aldrig)

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du "nu har jag en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra hälften" kvar o.s.v.?
Det beror lite på om jag tycker boken är väldigt bra, ok eller bara halvbra och om det är en skönlitterär bok, studielitteratur eller annat.

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa?
Jag hittar boktips överallt; i bloggar, tidningar, på nätet, på jobbet, genom vänner och kollegor.

När blir en bok för lång?
När det bara mal på och ingenting intressant händer som för handlingen framåt.

Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Det går ju så mycket fortare att läsa på svenska, men jag läser gärna på engelska också. Bra underhåll av språket för mig som är lärare. De tre senaste böckerna om Harry Potter har jag läst på engelska, och tycker att det gav mig en annorlunda och bättre läsupplevelse än de svenska översättningarna gjort.

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig/vilken bok lämnade du senast?
Det är ytterst sällan jag släpper en bok, de gånger jag har gjort det går att räkna på ena handens fingrar, men jag kan nämna två här som jag inte läste färdigt: Förtärande kärlek av Slavenka Draculik (fast det var mååånga år sedan, en mycket konstig och skruvad bok!) och nyligen skulle jag läsa några kapitel ur kursboken Seendets språk (av Hasse Hansson, Sten-Gösta Karsson och Gert Z Nordström), en oerhört tråkig bok!

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du oftast?

Det finns nog ingen genre som är överrepresenterad, läser ganska varierat och mycket humörsrelaterat. Som de flesta andra har jag väl perioder då jag läser en viss typ av böcker.

Rekommendera 5 författare:
Maya Angelou, Karin Brunk Holmqvist, Anna Jansson, Linda Olsson och Christian Jacq.


Jag utmanar Rebecca, Kirsi, Jill , Sara och så en person vars blogg jag följer men som jag inte känner (Vågar jag utmana henne? Ja, jag testar och ser vad som händer!) - Språkmakargatan!
2008-08-16 @ 20:28:35 LISTOR/TEST Permalink


Kommentarer
Postat av: Soya

Skall ta itu med utmaningen så fort jag får låna en dator. Kram

2008-08-16 @ 21:15:44
URL:
http://soya.blogg.se/
Postat av: Soya

Nu ska jag göra utmaningen :)

2008-08-22 @ 14:23:17
URL: http://soya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 0.91