Hur man installerar och använder brushes/penslar

Hur man installerar brushes/penslar
1. Leta efter brushes/penslar på nätet som du tycker är fina (länklista finns här i bloggen)
2. Spara ner dem i en mapp på din dator. Oftast är filerna ihoppackade i zip-format, så du får "packa upp" dem innan du kan använda dem.
3. När dina brushes/penslar är uppackade har de filändelsen .abr
4. Lägg dina brushes/penslar i mappen 'Brushes'. Jag har gjort flera undermapper med namn på de sajter jag laddat ner mina brushes/penslar från för att underlätta för mig själv. Det behöver man inte göra utan det går bra att lägga dem direkt i mappen 'Brushes' om man vill (notera att det kan se lite annorlunda ut beroende på vilken version av PS du har).

brushplacering


Nu är det dags att använda dina nerladdade brushes/penslar - men hur får man fram dem då?

1. Se till att du har brushtool/penselverktyget markerat
brushtool

2. Klicka på den inringade pilen så "arbetsytan" för brushes/penslar öppnas. Klicka sedan på den lilla pilen till höger för att se alla dina nerladdade brushes/penslar. Här kan det se lite olika ut eftersom det finns olika visningsalternativ för penslarna. Jag har valt att ha små miniatyrbilder på mina brushes/penslar.
steg1

3. Markera den brush/pensel du vill installera.
steg2

4. När du väljer din brush/pensel kommer PS att fråga om du vill byta ut nuvarande brushes/penslar mot den du valt. Jag brukar välja alternativet 'Append' (bifoga), då läggs din nya brush/pensel till de gamla i stället för att helt byta ut dem.
steg3

5. Sen kan du se att din nya brush/pensel lagts till...
steg4

6.  Och nu kan du använda dem!!!
steg5

Bra att veta: Om det skulle vara så att det ser väldigt grumligt och otydligt ut när du använder en pensel KAN det bero på att den är för liten. I de nyare versionerna av PS kan man välja storlek på brushes/penslar själv, men det är inte alltid de är tillverkade för att bli hur stora som helst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0