Bookcrossing!


Har du hört talas om
Bookcrossing? Inte? Det är hur kul som helst (tycker jag som är boknörd i alla fall)! Så här beskrivs fenomenet på hemsidan:

"BookCrossing is earth-friendly, and gives you a way to share your books, clear your shelves, and conserve precious resources at the same time. Through our own unique method of recycling reads, BookCrossers give life to books. BookCrossing books are not stagnant dust collectors, but living entities travelling the world as true BookCrossing emmisaries. Our books find new readers and introduce them to the wonders of BookCrossing."

Häromdagen hittade jag en påse med en bok i som hängde på anslagstavlan i ICA-butiken här i Hökåsen (en förort till Västerås kan man kanske kalla det...) Det var en Bookcrossingbok (Montecore av Jonas Hassen Khemiri)! Om man hittar en sån bok får man ta med den hem och läsa den, när man är klar får man bestämma själv vad man ska göra med den; behålla, ge till en vän eller skicka den vidare ut i världen igen. Varje bok får sitt eget ID-nummer när den registreras, och på hemsidan kan man följa dess resa, se vad folk tyckt om den och var den har varit.
 
    Idag har jag även lagt ut en av mina egna böcker som nu är på väg mot nya äventyr! Den placerades på toaletten på ett Mc Donald's här i stan, och det ska bli jättespännande att se om någon tar hand om den, läser den och skriver något om den på Bookcrossing.com!
2008-09-11 @ 18:58:18 ALLMÄNT Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 0.91